Slovenský videoherný priemysel v roku 2018 dosiahol obrat 45.7 miliónov EUR, v roku 2019 vytvorí ďalších vyše 150 pracovných pozícií

Obraty slovenských projektov a firiem podľa Slovak Game Developers Association dosiahnu v roku 2019 56,6 miliónov EUR a počet nových pracovných pozícií narastie o 30 % až na 682 zamestnancov. Združenie, ktoré reprezentuje tvorcov digitálnych hier na našom území, vydáva aktualizovanú prehľadovú brožúru o slovenských hrách a tvorcoch s množstvom štatistík.

Slovenská asociácia herných vývojárov (SGDA) vydala aktualizovanú verziu prehľadovej brožúry o slovenskom hernom priemysle s názvom Slovak Game Industry 2019, z ktorej vyplýva, že tvorba počítačových a digitálnych hier je mimoriadne atraktívne kreatívne odvetvie s nízkym prahom pre vstup, avšak s vysokou mierou konkurencie na svetovom trhu. Tento rok podľa odhadov vyplývajúcich z každoročného prieskumu dosiahne obrat v oblasti tvorby počítačových a digitálnych hier vytvorených slovenskými tvorcami sumu 56,6 miliónov EUR.

Brožúra Slovak Game Industry 2019 je prehľadovým dokumentom, ktorý poskytuje ucelený pohľad na vývoj digitálnych hier - dôležitú súčasť slovenského kreatívneho priemyslu. Zverejnené štatistiky z nej poskytujú detailné informácie o demografii, ukážky vydaných aj pripravovaných projektov, ako aj subjektov pôsobiacich v tomto segmente, vrátane edukačných platforiem a iniciatív, ktoré si dávajú za cieľ vzdelávať novú generáciou tvorcov. Práve tých je na Slovensku podľa SGDA ešte stále nedostatok, nakoľko slovenské školstvo nedostatočne zohľadňuje vo svojom výukovom procese práve túto oblasť kreatívneho priemyslu.

SGDA ďalej uvádza, že firmy v súčasnosti v priemere vyvíjajú paralelne 2.8 projektov, pričom všetky sú určené na svetový trh. “Digitálne hry sú jedným z najglobalizovanejších odvetví kreatívneho priemyslu a tvorené sú preto primárne s ohľadom na svetové publikum. Domáci trh je pre našich tvorcov z pohľadu návratnosti investícií zanedbateľný. Pri hernej tvorbe je štandardom tvoriť pre čo najširšiu skupinu hráčov. Vďaka elektronickej distribúcii sú hry od slovenských tvorcov dostupné prakticky okamžite hráčom z celého sveta. Dalo by sa povedať, že sú naším výrazným exportným artiklom,” vysvetľuje jeden zo zakladateľov SGDA Pavol Buday.

Na Slovensku sa tvorbe počítačových a digitálnych hier aktuálne venuje 38 subjektov rôznej veľkosti, pričom najväčší z nich, bratislavské štúdio Pixel Federation, zamestnáva vyše 200 profesionálov. Na západnom Slovensku (najmä v Bratislave) pôsobí 47 % z nich, na východnom Slovensku (prevažne v Košiciach) až 32 %. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi sa rozdiely medzi jednotlivými časťami Slovenska pomaly vyrovnávajú. Vyše 80 % spoločností pôsobí na trhu dlhšie ako päť rokov.

Podľa Slovenského múzea dizajnu, ktoré systematicky mapuje domácu videohernú tvorbu vznikli u nás od 80. rokov minulého storočia stovky hier.  “Aktuálne v zbierke digitálnych hier evidujeme 289 titulov, pričom toto číslo každoročne narastá. Domácich hier je však omnoho viacej, nemáme detailne zmapované obdobie flashových hier a ani krátke, no nesmierne produktívne, obdobie Java hier na tzv. dumb-fóny. Celkovo ich do roku 2019 vzniklo vyše 400,” hovorí kurátor zbierky hier Maroš Brojo.

Spoločnosti u nás ku koncu roka 2018 zamestnávali 524 profesionálov pokrývajúcich rôzne disciplíny technického a umeleckého charakteru, pričom 72 z nich tvoria ženy. 34 % firiem zamestnáva aj pracovníkov zo zahraničia a ďalších 19 % plánuje profesionálov zo zahraničia zamestnať v najbližšom období. Medzi najžiadanejšie pracovné pozície patria napríklad programátori, grafici alebo game dizajnéri. Obrat slovenských tvorcov počítačových a digitálnych hier narástol z roku 2017 na 2018 o vyše 26 %. Podľa odhadu SGDA neustále rastúci trh a nové príležitosti napomôžu Slovensku v roku 2019 dosiahnuť obrat v hernom priemysle na úrovni 56,6 milióna EUR .

Digitálnu verziu prehľadovej brožúry v PDF formáte si môžete stiahnuť zo stránky SGDA.